noget om søvn - og om søvnbesvær

Hvor stort er dit søvnbehov? Hvor mange timer skal du sove for at vågne om morgenen med en følelse af at være udhvilet? hvor stort er dit behov for egentid?

Din søvn er en del af dit liv. Det er der, du lader op. Din krop har en døgnrytme og alle dine hormoner svinger efter disse rytmer. Døgnet har som bekendt 24 timer. Fordelingen vil skal være således:

Døgnet.jpg

.

 

 

 

SØVNLØS.jpg

Dårlig nattesøvn er formentlig det hyppigste signal om stress.

Måske kan du ikke falde i søvn om aftenen. Måske falder du i søvn, men vågner midt om natten med et mylder af tanker. Ofte om det arbejde, du ikke har nået. Eller de opgaver, du ikke har nået at løse tilfredsstillende.

 

Søvn2.jpg

Her er nogle råd:

Ro på. Du har hørt signalet om stress fra din indre skytsengel. Du får den mængde nattesøvn, der er nødvendig for dig.

·      Hvis du vågner med tankemylder, så tænd lyset, sæt dig op, grib Billed Bladet eller andet uskadeligt, læg mærke til, at du ofte blunder lidt efter nogle minutter. Så lægger du bladet fra dig, slukker lyset, lægger dig ned og sover.

·      Husk de almindelige regler for overgangen fra dag til nat:

o   Ingen alkohol i de sidste timer.

o   Ingen kaffe eller te om aftenen.

o   Ingen actionfilm i TV.

o   Overvej at lære en form for meditation, mindfulness eller lignende.

·      Undgå sovemedicin. Men hvis søvnforstyrrelsen fortsætter, kan du forsøge et håndkøbsmiddel, der indeholder baldrian. Spørg apoteket.

·      Hvis det heller ikke hjælper, kan du tale med din læge om andre midler i en kortere periode.