Workshop om stress og livskvalitet

Der er sket meget indenfor stress-området, siden vi startede landets første stressklinik i 1997. Stress er stadig ikke en sygdom, men det er en tilstand, man kan komme i – og som kan give anledning til sygdom, hvis man lader stå til. Faktisk kan man dø af stress. Stress bliver nu kaldt en folkesygdom.

Stressklinikken har i de forløbne 20 år gennemført behandlingsforløb med mere end 8.000 mennesker og har gennemført efterundersøgelser, som har været meget tankevækkende. Jeg har arbejdet intenst med menneskers livsværdier og har konstateret, at en af de hyppigste og alvorligste årsager til stress er, når nogle af ens vigtigste livsværdier er under angreb af noget eller nogen, som har helt andre værdier.

·       Stress før og nu – hvad er der sket?

·       Hvem får stress? – er nogle mere udsatte end andre?

·       Kend dine livsværdier – og deres betydning.

·       Stress opstår ofte i forbindelse med arbejdslivet, men kan ligeså godt være startet i privatlivet. Under alle omstændigheder vil stress, når først den er opstået, påvirke samtlige livsområder.

·       Hvordan kan man bruge sine ressourcer, når først man er ramt af stress. Lær at bruge familie, ægtefælle, kolleger som ressourcer.

Vore workshops bliver holdt som dialogmøder, hvor afbrydelser er velkomne og hvor det er vigtigt at blive bevidst om sit eget stressberedskab – og hvad det kan bruges til. Min forventning er at alle bliver bedre til at opdage stress på et meget tidligt tidspunkt – mens man selv kan gøre noget ved det.

JØRGEN LUND: speciallæge, stifter og cheflæge i STRESSKLINIKKEN.DK. Startede som jazzpianist i Paris, men kom på bedre tanker og blev læge. Har en fortid som landlæge og praktiserede igennem mere end 25 år. Har SUNDHED som hobby….

Har gennemført adskillige tværfaglige forskningsprojekter o livskvalitet, skrevet bøger om stress og værdier, holdt masser af foredrag og skrevet utallige artikler.